Tuning absolutny - Honda CRX

Bartosz 2011-01-12
foto Sebastian Seliga foto Sebastian Seliga

Chcecie mieć szybką brykę, pragniecie aby każdy samochód uciekał w popłochu wam z lewego pasa, ale niewicie, jak tego dokonać? Młody zapaleniec Michał Bogusz opowie wam, jak ze zwykłego samochodu zrobić bestię na czterech kołach!

Bartosz Podkowiński: Czym dla ciebie jest tuning?

Michał Bogusz: Forma udoskonalania mojego samochodu, dla każdego oczywiście jest czymś innym, ja w swoich przeróbkach dążę do jak największej prostoty rozwiązania a przy okazji wzmocnienia i udoskonalenia danej części lub zespołu.

BP: Skąd wzięła się u Ciebie pasja do motoryzacji?

MB: Od małego miałem zamiłowanie do techniki, z biegiem czasu to się oczywiście zmieniało, najpierw był rower złożony od początku tylko przeze mnie, później kiedy dostałem swój pierwszy samochód wszystko się zaczęło. Początkowo jakieś drobne przeróbki, pierwsze wizyty na warszawskich spotach, miałem plan aby kupić swój wymarzony samochód i przerobić go od początku samemu. Umożliwiła mi to znaleziona w wakacje praca, dzięki czemu zrealizowałem cześć swojego marzenia, jak na razie przeróbek ciąg dalszy;)

BP: Gdzie nauczyłeś sie tyle o mechanice samochodowej?

MB: Wszystkie na początku uczyłem się samemu bądź zasięgałem do wiedzy starszych kolegów mechaników, później zaczęło się czytanie forum, a teraz biorę nawet czynny udział w niektórych dyskusjach i problemach.

BP: Czy tuningowanie samochodu samemu jest proste?

MB: Początkowo może to przerażać! Ogrom części i ich różnorodność… duża ilość ustawień i możliwości. Z biegiem czasu każdy większy lub mniejszy zapaleniec jest w stanie to ogarnąć. Oczywiście są takie przeróbki jak wymiana silnika albo zaspawanie dyferencjału z którymi nie poradzimy sobie w przydomowym garażu tylko np. ze względu na brak potrzebnych narzędzi i doświadczenia.

BP: Gdzie tuningujesz swoje auto?

MB: Wszystko zaczęło się od drobnych przeróbek pod domem, później warsztat kolegi który mieszka nie daleko, a skończy się na pewno za jakiś czas na profesjonalnym warsztacie gdzie specjaliście zajmę się silnikiem...

BP: Opowiedz nam od czego trzeba zacząć aby dobrze samemu przerobić samochód?

MB: To naprawdę zależy od tego co chcemy osiągnąć. Jednym zależy na wygładzie, innym na sprawności samochodu. Mogę powiedzieć tylko ze naklejkami, pokrowcami i kołpakami nie ulepszymy naszego pojazdu. Trzeba włożyć dużo pracy, poczytać, zasięgnąć porad i powoli dążyyć do jakiegoś z góry założonego pomysłu. Mi urodził się w głowie i tak już pozostał, wiedziałem czego chciałem i powoli to realizuje.

BP: Ile potrzeba pieniędzy aby fajnie przerobić samochód?

MB: Szczerze? To praktycznie skarbonka bez dna… można kupić tańsze części, z myślą ze nie potrzeba lepszych ale i tak później przyjdzie taki moment kiedy już wszystko wymienisz i znowu zaczniesz wymieniać to co wymieniłeś tylko ze na jeszcze lepsze… aby odjąć trochę masy, dodać trochę mocy czy zwiększyć wytrzymałość. To praktycznie nie ma końca. Nawet jak zrobisz jeden samochód to będziesz chciał zrobić kolejny;)

BP: Opowiedz nam coś o seryjnej wersji twojego samochodu i o tym co w nim przerobiłeś?

MB: Jest to Honda CRX z 91 roku, seryjnie ma 126KM i przyspiesza w około 8 sekund do setki. W swoim czasie ten samochód robił naprawdę duże wrażenie na ulicach. Był to typowy samochód sportowy i do tego tylko dwuosobowy bo tylna kanapę możemy uznać jedynie za awaryjne rozwiązanie. Jeżeli chodzi o dokonane przeróbki to sięgają one praktyczne każdej części auta, poprzez mocniejsze hamulce, twardsze zawieszenie, zmiany w układzie wydechowym i dolotowych, wybebeszenie całego środka, wymiana foteli na rajdowe, wymiana kierownicy i drążka zmiany biegów, maska oraz klapa z tworzyw lekkich, sportowe opony Toyo, specjalne świece i kable zapłonowe i wiele wiele innych. Tych przeróbek jest naprawdę dużo i ciężko byłoby to wszystko wymienić, oczywiście auto nie jest skończone, mam w planach jeszcze dużo pomysłów które zrealizuje w najbliższym czasie. Na sam koniec zostawiam wymianę silnika na większy i w efekcie "zaturbienie" go.

BP: Jak poprawiły się osiągi twojego samochodu po przeróbkach?

MB: Drastyczny spadek masy, auto jest tak lekkie ze mimo tego ze ma przedni napęd potrafi czasem zarzucić tyłem. Na szczęście udało mi się zniwelować ten efekt poprzez odpowiednie ustawienie tylnych kol (pod kątem). Spadek masy wiąże się z lepszym przyspieszeniem, ale pomaga w tym również silnik, który zyskał trochę więcej mocy i momentu. Auto przyspiesza do setki poniżej 7 sekund, wazy około 800kg. Trzyma się drogi bardzo dobrze, jest pewniejsze. Lepiej się prowadzi i zatrzymuje praktycznie w miejscu.

BP: Na co bardziej kładziesz nacisk na osiągi samochodu czy na wygląd?

MB: Wygląd oczywiście tez jest ważny i auto musi jakoś wyglądać ale to co się najbardziej liczy to osiągi! Auto ma przyspieszać jak trzeba i trzymać się drogi nie tylko na prostej ale i na zakrętach

BP: Gdzie można zobaczyć jak testujesz ustawienia swojego samochodu?

MB: Ustawienia swojego samochodu testuje po prostu na ulicy, jeżdżę dużo po mieście wiec jest możliwość ze się spotkamy.

BP: Czy bierzesz udział w jakiś zawodach? Czy robisz to bardzie z pasji do samochodów?

MB: Pasja pasja i jeszcze raz pasja. O zawodach pomyślę jak zrobię wszystko co sobie założyłem.

BP: Czy Twój samochód jest przystosowany do jakieś konkretnej dyscypliny rajdów motorowych?

MB: Przede wszystkim pomaga w sprawnym poruszaniu się po mieście, naprawdę sprawnym (uśmiecha się Michał) aktualnie jest w takiej fazie ze mógłby służyć jako auto na tor albo na rajdy, wszystko to tylko kwestia ustawień i drobnych modyfikacji. Bardziej nastawiam się w kierunku ścigania się po torach, ale mam jeszcze sporo czasu na myślenie. Chciałbym kiedyś wziąć udział w prawdziwym wyścigu na prawdziwym torze, jakich u nas w Polsce niestety brakuje.

BP: Dziękujemy za wywiad i czekamy na dalsze przeróbki.

Komentarze (4)

Treść komentarza

anonim napisał: 2011-01-13 02:05 ile gazu pali :D
Aly napisał: 2011-01-26 01:56
ile gazu pali :D
No proszę cię :] ... to jakaś obsesja z tym gazem dla ubogich. Nie po to projektuje się silniki benzynowe aby je przerabiać na gaz.
Marzi napisał: 2011-02-14 09:14 Po pierwsze - uwaga dla przeprowadzającego wywiad: WTF is "dyscyplina rajdów motorowych"??? Rajdy są jedną z dyscyplin sportu motorowego.
Po drugie - uwagi do samego wywiadu. Sama posiadałam zchipowanego CRXa i doskonale wiem, co ono potrafi. Daje naprawdę niezwykły fun z jazdy. Ale żeby je przystosowywać do hmmm rajdów? Jest za niskie samo w sobie, za dużo zabawy z rajdowym zawieszeniem itd itp. Zresztą przy sportowych zabawach musimy mieć pod ręką garaż części...a tych do CRXa nie ma za wiele (prócz tandetnych lotek z laminatu dostępnych na Allegro).

Jak to w Polsce nie ma "prawdziwego toru"... Poznań, Kielce, Toruń, Słomczyn, Rallyland. Czy Ty chcesz testować CRXa na torze Formuły, że miejsca które wymieniłam nie zostały zakwalifikowane jako "prawdziwy tor"???
Zamiast testować auto na ulicach radzę zapisać się na jedną z pojeżdżawek, notabene na torze bądź lotnisku. Poprawisz styl jazdy, dowiesz się czegoś o sportowej jeździe, a przy okazji sprawdzić faktyczną elastyczność i osiągi auta. To pierwszy krok do myślenia o jakiejkolwiek sportowej "karierze".
anonim napisał: 2011-05-07 10:34 dokladnie tak!!! CRX i rajdy? NIE! I UWIERZCIE BO PRACUJE W BRANZY. :) eeeem no SAM FAKT, ZE to CRX. jaki jest sens wydawania kupy kasy na ponad 20 letni samochod? :O

Portal SuperSamiec.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczonych przez użytkowników komentarzy.
Jeżeli uważasz, że którykolwiek wpis jest naruszeniem zasad lub czyjegoś dobra zgłoś nadużycie.

Gorące tematy

Najnowsze

Mastodon 31 Maja 2014, Warszawa Ursynalia

Zapraszamy na fotorelację

IMMOLATION w Progresji Music Zone

To będzie wieczór pełen ekstremalnego grania !

Hannimal i Patrick the Pan w Progresja Cafe

21 lutego na wspólnym koncercie w Progresja Cafe zobaczymy dwa ciekawe i obiecujące projekty muzyczne.

II Warszawska Wystawa Fotografii Koncertowej

Najlepsi Warszawscy fotografowie koncertowii zapraszają na wystawę swoich prac.

Walentynkowa Maria Peszek

Maria Peszek na żywo w klubie Stodoła 14 lutego !

Vavamuffin w klubie Stodoła

10 grudnia 2013 Klub Stodoła

Nowa płyta Blindead

Premiera nowego albumu 9.10

I Warsaw Tattoo Convention 30.11-1.12.2013

Pierwsza edycja międzynarodowego festiwalu tatuażu Warsaw Tattoo Convention

Ostatnio komentowane

Nauka driftu, czyli jak prowadzić samochód patrząc przez boczną szybę

Zdałoby się tego mistrza driftu wysłać na kurs driftu http://prezentmarzen.com/kurs-driftingu-lublin.html :) aaaa... nie doczytałem, że to był kurs driftu :)

iPhone 3GS vs. iPhone 4G - Test na SuperSamiec.pl

zgadzam sie, 3g jest o wiele lepszy od 4g, wiem, bo korzystalem z obu

Manual kontra automat Wady i zalety automatycznych skrzyń biegów

Ja sobie zawsze wmawiałem, że stracę kontrolę nam maszyną. Tymczasem wygoda sprawiła, że stało mi się to całkowicie obojętne. Poza tym nawet posiadając pełny automat mogę kręcić do 6500, kazać podnieść/zredukow[..] więcej

DubStep w Nokii

nie podoba mi się ! wolę klasykę !

68. Tour de Pologne wystartował!

Już się nawet dawno skończył, a wciąż jest na nowościach! gratki!

Automatyczne skrzynie biegów kontra użytkownicy

Fajny, ciekawy artykuł:) Widzę, że wypowiada się w nim p. Wojciech Pauk z Auto Józefów. Naprawiałem kiedyś u nich samochód. Bardzo solidny warsztat, mogę polecić.

Świat u progu zagłady. Rok 2012 nadchodzi!

(..)Problem tkwi w naszej arogancji, zachowujemy sie jak u siebie a zapominamy, ze fizycznie to my jestesmy wlasnoscia tej ziemi nie ona nasza. Ona nas zrodzila, takze ona nas pochlonie bo kieruje sie cz[..] więcej

Nowy lokal MG Eat Magdy Gessler w Warszawie

Byłam dzisiaj na sałatce w MG Eat. Na pierwszy rzut oka wygląda ok. Ale dalej już niestety nie... Brudne stoliki, muszki latające w miskach w chłodni za szybą...
Zamówiłam 2 sałatki, jedną małą a drugą dużą. B[..] więcej

10 dni do koncertu Bobby'ego McFerrina w Warszawie

nie lubię Kongresowej. miejsce o strukturze teatru nie nadaje się na koncerty. ale muzyk niczego sobie

Ekojazda

nawet jeśli nie ekologia o może przynajmniej koszta przemówią :P

Wywiad z Przemysławem Babiarzem

Co to za portal, który usuwa niewygodne komentarze? Dziewczyna jest słaba, spójrzmy na to obiektywnie. Denerwujący głos, mnóstwo błędów, popularne "ykanie". Niestety, ucho boli. To jest moje zdanie, p[..] więcej

Krótka Piłka

ciekawe tylko kiedy ten X-Fighters się odbędzie ;]

Program Ursynaliów

URSYNALIÓW*
Dzięki, poprawione :)

T-Mobile przejmuje Erę

co to jest ta siec tmobile kurwa jakś pedalska nazwa

Air Force One - Latająca forteca Baracka Obamy

mój znajomy był w tej maszynie. mówił że mógłby tam umrzeć ;p

Obama w Polsce (dzień 2)

Pewnie nawet ruchu nie wstrzymają i będzie stał w korkach :D
xD

Obama w Polsce (dzień 1)

najbardziej karykaturalnie wygląda to właśnie w kontekście szczytu przywódców Europy. powiedzmy że było ich 20 i nie przesadzę jeśli powiem że mieli 20 razy mniejszą obstawę od jednego Obamy.
tak, manifestacja[..] więcej

Więcej praw dla rowerzystów!

i tak kończy się na tym że pieszy ma zawsze rację. nie daj Boże potrąci go samochód bo wpadł jak idiota na ulicę. jeszcze do tego np na pasach. kryminał.

Tuning absolutny - Honda CRX

dokladnie tak!!! CRX i rajdy? NIE! I UWIERZCIE BO PRACUJE W BRANZY. :) eeeem no SAM FAKT, ZE to CRX. jaki jest sens wydawania kupy kasy na ponad 20 letni samochod? :O

SuperSamiec, czyli kto?

Ciekawy tekst. I zgrabnie napisany. Gratulacje Pani Patrycjo. Pozdrawiam
TG

Niniejszy serwis wykorzystuje pliki "cookies" w celu zapewnienia prawidłowego działania usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Warunki przechowywania lub dostępu do plików "cookies" możesz określić w przeglądarce. Korzystanie z serwisu oznacza wyrażenie zgody na określone warunki. Zamknij